Bila biola buruk berbunyi..

Assalamualaikum..Greetings..

Kawan-kawan readers dan blogger sekalian..ape kaba?? Mintak-mintak sehat la ye.. Bukan nye ape, pasal malam semalam ada la orang tu jatuh tangga. Hujan..Tangga licin la..kesian nye dia.. Tahukah korang sape dia yang aku maksudkan?? Mesti la orang yang aku kenal.. Cik Puan Yann@ Tunang saya yang tersayang.. Ciannya dia..

Back to tajuk entri ni.. "Bila biola buruk berbunyi.." Kenapa biola ye??? sebab biola dapat mengeluarkan bunyi.. "macam la benda lain tak boleh nak keluarkan bunyi.." ala korang ni...satu contoh cukup la...


Gambar Hiasan (search kat google dengan keyword "Biola")


Biola kalau yang elok, masih functional sedap bunyi nya kan? Merdu je.. Tambah sedap didengar bila lagu yang dimainkan tu lagu best.. & orang yang main tu memang pandai.

tapi......

Kalau biola tu dah buruk, dah rosak, tuning pun tak betul, bunyinya akan sedap ke? nak tengok voting korang la..sedap ke tidak.

Macam tu la jugak dengan kita manusia ni. Bila kita dengar nasihat daripada orang lain, 1st thing yang kita akan cakap mesti benda ni kan:

"Eleh..ko ni sapa nak nasihat2 aku..macam la bagus sangat"
@
"Alamak ai..ceramah la pulak.."

Lepas tu macam-macam lagi la kan.. Hallo brader sista.. Orang tegur tak semestinya nak bagi ceramah. Dan adakalanya apa yang orang tu nak cakap memang betul. Bijakpandai pernah berpesan...

"Hormatilah yang tua, sayangi yang muda"

Kita kena hormat orang yang lebih tua dari kita sebabnya diorang lebih banyak makan garam, lebih banyak ilmu daripada kita. Dalam masa yang sama, yang muda jangan kita perlekehkan sebab, kita kena la beranggapan diorang ni belum lama hidup..saham-saham dosa belum banyak lagi..tapi kan hal-hal dosa pahala tu bukan urusan kita manusia ni..

Sebelum aku teruskan entri ni, aku nak buat statement disclaimer dulu. Aku bukan nak bagi ceramah, sekadar buat entri untuk bacaan dan renungan bersama. Peace no War..

Kalau ditengok kepada kepala entri, mesti macam lari tajuk kan. Belum lagi sebenarnya. Aku sebenarnya agak pelik dengan dunia sekarang ni. Mana tak nya. Ramai yang dah jadi pandai. Terutamanya bila nak menyentuh bab-bab agama ni. Isu-isu yang sensitif (bagi sesetengah orang la..padahal, benda tu memang wajib pun) macam aurat, pahala, dosa, boleh tak boleh dibuat sekarang ni makin hangat diutarakan. 

Contoh paling senang la, bab aurat. Dalam dunia ni, ada 2 jantina je manusia. Lelaki & Wanita. Paling berat tanggungjawab nya of coz la wanita. Semua bahagian tubuh aurat kecuali muka dan tapak tangan. Suara pun aurat jugak bagi perempuan. Sebab tu la kalau perempuan solat berjemaah, bacaan tak boleh nyaring. Bagi lelaki pulak, senang je. Kena tutup dari bawah pusat sampai atas lutut. Tapi, itu pun susah. Memang berat.

Pernah jugak sekali aku dengar la. Seorang ustaz tu menegur anak murid nya pasal bertudung. Lepas tu murid-murid perempuan tu dalam sinis nya menjawab..

"bukan mintak duit ustaz pun nak beli tudung ni.."

 Hoho..macam kureng betul la budak-budak tu. Dengan tenang si Ustaz membalas:

"Kalau perkara tu Allah dah tetapkan, jangan sekali-kali dipersoalkan. Boleh jatuh Kufur nanti. Kalau ajal sampai, tak sempat bertaubat, kan mati dalam keadaan kufur. Haram dikebumikan di tanah perkuburan orang islam. Kamu nak macam tu?"

Fullamak..kecut babe. Semenjak dari hari tu, aku memang tak pernah berani nak mengulas apa-apa perkara kalau orang bincang ke, tegur ke, bila berkaitan hukum agama. Diam kan diri je la. Walaupun aku tau aku salah ke, betul ke. Sebab takut tergelincir.

Bila seseorang tu nak berbicara pasal baik buruk, salah betul, dosa pahala, kena la tengok diri sendiri dulu. Jalan mana yang kita ikut. Lurus ke bersimpang siur? Sebabnya, kalau benda yang kita tegur tu@teguran yang kita buat tu tak betul, kan ke malu. Nanti jadi ajaran sesat pulak. Memang la Islam menyuruh kita saling mengingati antara saudara seagama. Tapi jangan dilupa, Islam jugak menyuruh agar kita perbaiki diri terlebih dahulu sebelum mengajar dan mendidik orang yang menjadi tanggungan@tanggungjawab kita dalam erti kata lain keluarga. Lepas tu baru lah sampai kepada yang lebih luar dan jauh lagi. Kat sini aku nak buat confession la. Aku ada 2 orang adik. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Yang lelaki tu aku tak kisah dah sebab dia dah akil baligh. Dosa pahala tanggung sendiri. Yang aku risaukan, adik perempuan. Selagi belum bersuami, aku ada share sekali. Kalau ikut ceramah ustaz aku dulu, seorang perempuan boleh tarik Bapak, Datuk, Abang, & Adik lelaki masuk neraka sama. Nanti korang cari la hadis yang ada kisah tu ye. Cik Puan Tunang aku sendiri dah masak dengan perangai aku. Salah betul dia aku tegur la sikit2. Tak lebih, sebab aku rasa aku sendiri belum betul lagi. Banyak yang nak diperbaiki. Tapi kali ni aku tergerak nak ceritakan dalam entri kali ni. Untuk apa? supaya kita semua dapat memperbaiki diri kita masing-masing. Last sekali, aku nak mintak maaf jikalau ada tersilap atau terkasar bahasa dalam entri ni. Sekadar renungan untuk hikmah bersama. Wassalam..

p/s: Manusia tak ada yang perfect. Tapi kenapa kita nak jadi "yang tak perfect" tu, sedangkan kita boleh je pilih nak jadi "perfect" walaupun kita tau itu perkara yang mustahil. Nak jugak pergi ke arah negatif.


2 ulasan:

  1. panjang sungguh entri ini. :P
    dh selalu dah nenga ceramak kitak mun jumpa. hehe. :D

    BalasPadam
  2. @Yann Mazian hoho..ceramah lah..bergabung dengan mak mertua gik ya..

    BalasPadam