Si Buntal yang malang..

Assalamualaikum..Hye kawan-kawan..

Entri kali ni aku nak citer pasal si ikan buntal yang malang. Kenape ye?? Sebabnya, siang tadi (masa buat entri ni jam menunjukkan dah pukul 10:30 malam) aku pergi memancing. Yeayeah..bersempena dengan hari Cik Tunang sibuk dengan kerje, kena buat OT lepas tu g jalan-jalan dengan Puan Ibu Mertuaku. Jadi, masanya untuk dating dengan si Joran Biru la.. Berbekalkan juga spool dengan mata sabiki, aku pergi la kat jambatan baru yang jalan nya belum digunakan secara rasmi lagi. 

Meriah woo..Ingatkan tak ramai orang. Rupanya, penuh jambatan tu dengan orang yang nak memancing. Tanpa berlengah, aku labuhkan dulu la mata pancing sabiki tu (atau nama glemer "seven eyes" ) lepas tu baru set umpan kat si joran biru. Belum lama lepas lontaran dibuat, ada la terasa mata sabiki tu mengena. Nak tau ikan apa yang sangkut? Tengok la gambar kat bawah ni....

Alala..Cian nye la si Buntal ni. Tapi,yang pegi makan umpan tu nape..kan dah sangkut..huahuahua

Bila dah ada si buntal kat satu-satu tempat tu, tak mustahil la kalau ada banyak kaum kerabat dia kat situ. Itu orang tua-tua cakap la. Tapi takpe, cuba lagi. Kot-kot ada ikan lain pulak. Jadi, bersabar lah ye..Beberapa jam kemudian (boleh tahan lama la, pasal masa tu air baru je nak pasang) dapat lagi. Tak lain tak bukan, si Buntal lagi..kali ni dua ekor pulak la..

Dua ekor si Buntal yang bernasib malang..

Dah lepas dua ekor buntal tu aku naikkan, aku pun start kemas2 perkakas memancing aku tu. Nak try kat tempat lain pulak. Kat satu jambatan tu, banyak betul ikan main kat permukaan. Paling banyak ikan todak. Nasib baik tak makan pancing. Tak pun, sebab aku yang tak reti mancing surface. Huhuhu. Tapi aku tak landing situ. Aku ke port biasa. Stop, get ready, lontar................................................................

Nak diringkaskan cerita, banyak la anak-anak ikan yang boleh nampak atas muka air tu. Kalau la ada penyedok, jambatan tu tak tinggi, gerenti aku dah sedok dah..hahaha..Ada sorang penancing tu dapat naikkan ikan kerapu..Diulangi, Kerapu..Syok giler..Tapi tak kurang juga yang pulang hampa. Tapi takpe, itu la lumrah nya memancing. Bila tak dapat ikan, frust, boring, malas lah. Macam-macam la perasaan negatif yang muncul. Tapi, bila dapat naikkan sekor ikan pun, gerenti sanggup tunggu lagi beberapa jam. Tak puas kan??

Ini gambar 2 ekor ikan cencaru (anak je) yang berjaya diperdaya oleh sabiki..

Korang minat memancing tak? Kalu minat, share-share la citer-citer korang. Boleh jadi petunjuk untuk masa-masa akan datang. Well, itu saja untuk kali ni. Lain kali update lagi..Thanks for viewing..

2 ulasan:

  1. huh, pdn la kat blog dia pun ada aQuarium.
    tak minat la, bosan. baik baca novel tak pun guling² ngn cikOni tgk TV :p

    BalasPadam
  2. Elok la tu..boleh guling2 ngan cikOni best ape.. (^.^)

    BalasPadam